Jeg har latt tiden med særemne fått synke litt inn. Alt i alt er jeg fornøyd med selve resultatet. Men jeg ser svakheter ved oppgaven som jeg ikke så da jeg arbeidet med den, blant annet dette her med kilder. Vi har jo lært om kildebruk, men jeg må ha hatt tankene et annet sted. Jeg må huske å bruke kildene mer aktivt. En annen svakhet ved hele prosessen min var at jeg en stund skrev ned alt det jeg kunne komme på og glemte egentlig å gi et svar på problemstillingen min. Det førte til at jeg satt med alt for mange sider, og lite relevant tekst. Jeg har ihvertfall lært litt om hvordan jeg bør jobbe når jeg får en liknende oppgave. Det er ihvertfall deilig å være ferdig.
På lørdag jobbet jeg som vanlig i fruktavdelingen på Meny i Helgerudhallen. Der møtte jeg en lærer som jeg ble stående og prate litt med. Jeg fortalte om hvordan det gikk på skolen, og hun ristet litt på hodet. Grunnen til det, var at denne læreren var litt oppgitt over hvordan andre fag måtte "lide" pga særemne. Jeg er i grunnen enig. Jeg vet at jeg har hatt laaaang tid med oppgaven, men i tredje klasse på vgs er alle fag like viktige. Samtidig skal vi ha særemne, og dette bør alle andre lærer vite. At de da legger prøver dagen før og dagen etter innlevering og fremføring av særemne etter vinterferieuken gjør det heller ikke bedre. Skal man bli hjemme eller dra på skolen for å få unna prøvene? Jeg valgte å gjøre mitt beste for å komme meg gjennom . Forslag til neste år vil være at man gjør andre lærer litt mer oppmerksom på dette problemet, hvertfall at man ser litt på det. Jeg gruer meg litt til å få tilbake prøven jeg hadde onsdag før innlevering og fremføring torsdag, og fredag, dagen etter særemne.
Alt i alt har det vært en god læringsprosess med oppturer og nedturer, som spådd på forhånd.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Jeg synes du er blant dem som har jobbet bra med særemnet. Som du sier er det mye lærdom å ta med til senere i denne prosessen, og det er etter mitt syn hovedpoenget med den. At noen lærere rister på hodet over at andre fag "lider" under særemnet, provoserer meg faktisk. Det har hun ingen grunn til. Vi norsklærere har jo ikke bestemt at det skal være sånn. Det står i Kunnskapsløftet. Det er nå en gang slik at norsk er redskapsfaget fremfor noe, og det dere lærer ved å jobbe med fordypningsoppgaven vil kunne komme til nytte i alle andre fag dere skulle komme borti senere. Oppgaven tar mye plass, men dere har også fått mye tid. Det er umulig å unngå at det hoper seg opp med prøver og tester mot slutten av Vg3. Dette er ikke bare noe vi lærere bestemmer, men det ligger nedfelt i forskrifter om hvor mye vurdering dere skal ha. Jeg håper ikke at du sitter igjen med en følelse av å ha blitt urettferdig behandlet. At det er slitsomt skjønner jeg godt, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er riktig.
Jeg er også enig at det var en god læringsprosess, og jeg vet at særemne er noe alle skal igjennom, og det vet også andre lærere. Derfor er jeg fornøyd med all tiden vi har fått til å gjøre oppgaven og all hjelp jeg har fått! Jeg var kanskje litt utydelig i innlegget. Jeg er veldig fornøyd med særemne. Jeg er litt mindre fornøyd med at jeg fikk to store prøver dagen før og etter innlevering og presentasjon, men jeg ser også at det er lite tid igjen av skoleåret og at det nok var nødvendig.
Takk for svar. Jeg vil også moderere svaret mitt litt: Jeg oppfattet deg akkurat som du har presisert - nemlig at du var fornøyd med å få mye tid til oppgaven, men at det var dumt med prøve både dagen før og etter innlevering/fremføring. Det forstår jeg godt. Jeg burde nok ha bedt dine andre lærere om å gi dere litt mer luft disse dagene. Det er ikke alltid nok at det står i prøveplanen. Min lille irritasjon skyldtes bare det du skrev om min kollegas kommentar, som jeg synes er fullstendig malplassert. Den er altså på ingen måte rettet mot deg. Derimot er jeg glad for at du nevnte dette slik at vi fikk diskutert det litt. Det lærer i hvertfall jeg noe av.
Legg inn en kommentar